Mariska Kerkdijk

5 van de 7 dagen in een week vind ik dat het best aardig doe. Op twee dagen per week vind ik dat ik het minder goed doe. Ik roep tegen mijn kids altijd het gaat er niet om hoe goed je iets doet als je je best maar doet. Ja, ook op de twee dagen dat ik baal van mezelf en vind dat het beter moet. Wat zeg ik! Het moet perfect anders is het niet goed genoeg en hebt ik angst om te falen.

Vroeger, en dat was begin deze eeuw, was ik doodsbang om te falen. Waardoor ik vond dat ik het perfect moest weten en kunnen. Er was geen ruimte voor fouten maken alleen maar angst.

Salvador Dali heeft daar de ideale koude douche voor bedacht.

-Wees niet bang voor perfectie, je gaat het toch nooit bereiken-

Laat die maar even zinken en niet meteen in de ja, maar schieten. Gewoon even laten zakken. Want als jij vindt dat het perfect moet zijn wanneer is het dan perfect?

Perfect en angst

Een klein uitstapje naar angst en stress. Een fobie is iets wat je kan aanwijzen. Bijvoorbeeld spinnen, hoogte of de tandarts. Angst is iets wat geen focus heeft. Je bent bang voor iets wat misschien wel of niet gaat gebeuren.

Terug naar perfectie. Dat is iets wat jezelf hebt gecreëerd. Vaak veroorzaakt door ervaringen uit het verleden. In dat verleden ligt ook je angst dat je het fout doet. Je hebt een keer ervaren dat wat je deed niet helemaal perfect was en dat heb je gevoeld. Geen leuke ervaring en het is gaan nestelen in je lijf. Met als gevolg dat je dat niet nog een keer wilde meemaken en je er alles aan gaat doen om dat te omzeilen.

Soms lukt dat en ben je trost op jezelf maar ja, er komt nog een keer en nog een keer en nog een keer. Elke keer moet het beter om dat gevoel te omzeilen.

Angst

Dus perfectie is iets wat jezelf hebt gecreëerd. Dan komt nu de vraag: Hoe perfect ben jij?

Ik had een enorme perfectie op het schrijven van teksten en dat was gedoemd te mislukken want ik heb dyslexie. Hoe hard ik ook mijn best doe om de perfecte tekst te schrijven er gaat altijd iets mis. Mijn angst ligt in mijn schooltijd. Dictees waren (en zijn) mijn nachtmerries. Het maken van een dictee is hel en het terugkrijgen van het dictee is verschrikkelijk. De rode strepen en het cijfer in het hoekje ook altijd een streepje, verticaal. Hoe hard ik ook mijn best deed ik faalde altijd. Tot op volwassen leeftijd iemand tegen me zei: “begrijpen ze wat je bedoelt?” Het was of een ballon leegliep en er ruimte kwam om te gaan ademen.

Ik ben mijn perfectie op veel vlakken aan gaan pakken. Ik ben nog steeds geen Pippi Langkous (ik heb het nog nooit gedaan maar denk dat ik het wel kan) maar ik weet wel wanneer mijn perfectie en angst de kop op steken en dan is het tijd om de ballon leeg te laten lopen. Hoe ik dat doe?

Ik hou van mezelf

Door gebruik te maken van een Stress Release techniek waarbij ik mezelf door een trechter van de angst heen duw om zo lucht te krijgen.

Dit gaat als volgt: net onder je pinken aan de buitenzijde van je hand zitten kuiltjes. Door met de buitenkant van je handen tegen elkaar te kloppen en hardop de volgende zin te zeggen:

Ik hou van mezelf, ik accepteer en respecteer mezelf volledig als ik mijn best doe en dat is goed genoeg. In het filmpje laat ik het zien!

Wil jij voor eens en voor altijd afreken met je perfectie en je angst dan is dit een mooie eerste stap. Heb je nog vragen dan weet je met te vinden 😉