header
logo leef in balanz

Hoofdpijn

Spanningshoofdpijn komt veel voor en in de meeste gevallen is het met eenvoudige technieken zelf te verlichten. Als je weet wat de oorzaak is kan je het zelfs voor zijn.

Waar komt de hoofdpijn vandaan?

Hoofdpijn wordt vaak veroorzaakt door gespannen spieren in schouders en nek, spiersamentrekkings-hoofdpijn. Doordat deze spieren samentrekken veroorzaken ze pijn en kwalen. Eén daarvan is spanningshoofdpijn. Deze pijn kan je met behulp van een aspirine of paracetamol verdoven. Dit lost de spierspanning in nek en schouders niet op. Met als gevolg dat wanneer de medicatie is uitgewerkt de hoofdpijn weer terugkomt.

Er zijn diverse technieken ontwikkeld om deze blokkades op een natuurlijke manier aan te pakken.

TIP:

Begin met water drinken. Als er sprake is van hoofdpijn hebben we vaak te maken met een tekort aan water in ons lichaam. Daarna ga je uitzoeken waar de spanningshoofdpijn vandaan komt. Is dit vanuit de spieren zelf, omdat je de spieren hebt overbelast. Of komt het vanuit verkeerde voeding? Heeft het misschien te maken met emotionele stress?

Verkeerde voeding

Onze spieren hebben verschillende voedingsstoffen nodig, zoals mineralen en vitamines, om goed te kunnen functioneren. Wanneer de spieren een tekort hebben aan de goede voedingstoffen ontstaat er een onbalans tussen spieren. Dit is een van de oorzaken van spanningshoofdpijn. Door uit te zoeken welke voedingstoffen je lichaam nodig heeft om te herstellen en dit gecombineerd met specifieke oefeningen voor de spieren kan het lichaam zichzelf gaan herstellen.

Samen kijken hoe we een oplossing kunnen vinden voor jouw hoofdpijn?

Stress

Emotionele of mentale stress zorgen er voor dat de voorste nekspieren onvoldoende spierspanning hebben. Hierdoor moeten de spieren achter in de nek harder werken om het hoofd overeind te houden. De spieren van de schouders en nek worden stijf. Heb je hoofdpijn door emotionele stress dan kan je thuis zelf al aan de slag. Begin met de vraag aan jezelf: welke emotie zou dit kunnen veroorzaken. Plaats je vingertoppen voorzichtig op je voorhoofd. Tussen je wenkbrauwen en haarlijn. En denk aan de situatie die hoofdpijn veroorzaakt. Net zo lang tot het niet meer lukt om eraan te denken. Is er nog iets wat stress veroorzaakt op dit moment? Herhaal de oefening dan nog een keer. Ga net zolang door tot alle zaken die op dit moment stress veroorzaken de revue hebben gepasseerd. Is de hoofdpijn al aan zakken? Als afsluiter drink je twee glazen water.

Spieren

Onze spieren ervaren stress waardoor ze verzwakken of juist stijf worden. Om deze te zwakke of te stijve spieren weer in balans te krijgen zijn er een aantal fysieke oefeningen die ingezet kunnen worden om de klachten te verminderen of zelfs helemaal weg te krijgen.

Maak een afspraak om samen de hoofdpijn op te lossen

Wil jij deze oefeningen leren? En uitzoeken waar jouw spanningshoofdpijn vandaan komt? Maak dan afspraak.

Samen gaan we opzoek en leer ik jou hoe jij op een natuurlijk manier de spanning uit je schouders en nek kan laten verdwijnen. Met als doel minder hoofdpijn!

mariska kerkdijk

Naast de oefeningen voor thuis krijg je bij het maken van een afspraak voor spanningshoofdpijn een combinatie van etherische oliën mee. Deze ondersteunen het lichaam bij het opruimen van de spierspanning.

 touch for health